Her er en morsom, enkel og utforskende geometrioppgave som passer på førstetrinn. Oppgaven krever ingen eller få forberedelser: Jeg hadde rester av farget ark liggende, men vanlige kopiark kan brukes. Elevene trenger ikke kjempestore biter så arkene kan deles i 4 ca.
Jeg viste først et rektangel, og sa at nå skal jeg prøve å klippe bort en del, og se om jeg får flere kanter. Elevene fikk tenke litt på det og snakke litt med sidemannen om de trodde jeg klarte det. Så klipte jeg bort en del så jeg fikk et kvadrat. Vi snakket litt om hva som skjedde, om antall hjørner og kanter. Så klipte jeg diagonalt, så jeg fikk to trekanter. Vi diskuterte igjen. Jeg fikk jo færre kanter. Så begynte jeg å klippe bort hjørner og deler av figuren, så jeg fikk flere kanter.
Så fikk elevene hente et (eller flere) ark og prøve selv. De var kjempegira, kom raskt igang med oppgaven og jobbet fint og selvstendig. De syntes det var veldig spennende å se hvor mange kanter de klarte å lage.
Elevene fikk gå litt rundt og kikke på hva de andre gjorde. Noen hadde fokusert på å lage fine former, og brukte farger som passet sammen, mens andre var mest opptatt av å få flest mulig kanter på figuren. Mange lot seg inspirere, og testet ut nye metoder når de kom tilbake til plassen sin. Alle limte inn figurene de hadde laget i kladdeboka si. De som ville/ klarte skrev hvor mange kanter figuren hadde. Noen syntes det var vanskelig å telle alle sidene på figuren sin, så vi telte på noen figurer sammen, og så fikk de hjelpe hverandre og samarbeide om tellinga.
Denne ideen fikk jeg av en kollega for et par år siden, og jeg synes det er en super oppgave. Ikke bare får elevene utforske forholdet mellom kanter og hjørner; de får både klippe- og telletrening i samme slengen.