I tillegg til å ha gode strategier for hoderegning, er det helt nødvendig å automatisere noen regnestykker. Men elevene trenger ikke pugge alle de 100 addisjonsstykkene vi kan lage i tallområdet 0-10. Når elevene har forstått hva addisjon er, har noen strategier for å legge sammen to tall, og kan telle videre fra et gitt tall, kan vi anta at det ikke er veldig krevende plusse med 0 og 1. Elevene bør også forstå den kommutative lov. Altså at rekkefølgen på tallene ikke spiller noen rolle; 2+4 får samme svar som 4+2. (Hvis dette er vanskelig, er det viktigere å jobbe med forståelse enn pugg/ automatisering.)
Elevene behøver altså ikke pugge både 2+4 og 4+2 eller tall som øker med en eller ingenting.
Hvis vi stryker alle du «unødvendige» regnestykkene, sitter vi igjen med 16 plusstykker det kan være kjekt å kunne uten å finne frem fingrene eller perlesnora. Nemlig disse:
2+3
3+6
2+4
4+4
3+7
4+5
2+5
2+6
2+7
2+8
3+3
2+2
4+6
3+4
3+5
5+5
Noen av disse regnestykkene er doblinger og tiervenner, som mange kanskje allerede har øvd mye på. Stryker man disse, er det egentlig bare 9 regnestykker igjen. Det er jo litt mer overkommelig å lære utenat en 100 regnestykker!
Setter man av et par minutter hver dag eller på starten eller slutten av hver mattetime til å regne gjennom disse oppgavene, vil elevene etterhvert begynne å kjenne igjen noen mønstre og huske noen av svarene.
Det er veldig viktig at elevene får bruke konkreter når de jobber med regnestykkene. De bør få mange erfaringer med ulike måter å regne på. Det bør gjøres eksplisitt og systematisk, og alle bør gjøre det samme, ikke bare de som «trenger litt ekstra hjelp». (Ingen skal trenge å telle på fingrene under bordet, eller tegne tellestreker og viske bort igjen.) En økt kan elevene for eksempel gjøre regnestykkene med perlesnor, og en annen ved å tegne opp i tierrammer. Elevene tegner kanskje på forskjellige måter. Noen ser for seg 4+4 som to rader med fire, mens andre som to grupper med fire som på en terning, osv. Det kan være fint å sette av et par minutter på slutten til å vise frem ulike løsninger, eller la elevene forklare for læringspartner eller klassen hvordan de tenker. Her er noen forslag til ulike måter dere kan jobbe med regnestykkene:
Tellestreker
Tierrammer
Perlesnor
Fingrene
Tallinje
Klosser
Regnefortellinger
Disse oppgavene kan fint gjøres i kladdeboka. Elevene kan også tegne ulike måter å regne eller visualisere regnestykkene (litt fint) på små lapper, som kan henges opp i klasserommet.
Jeg har også laget noen oppgaver, spill, fargeleggingsark, bingo osv her:
Denne har jeg kjøpt men finner den ikke i nedlastninger.
Vennlig hilsen Hildegunn
😊