fbpx

dyrlegelek

Det er kjempegøy å leke dyrlege/ bamsesykehus. Her er noen bilder fra en gang andreklassingene fikk beskjed om å ta med et kosedyr som trengte å sjekkes hos en veterinær. Vi gjorde dette opplegget i engelsktimen, men i førsteklasse er det nok best å gjøre det på norsk.

*reklame* Opplegget som brukes kan du kjøpe her. Det er både på norsk og engelsk. Du trenger ikke kjøpe opplegget. Du kan lage alt sammen med elevene selv.

Under viser jeg hvordan du veldig enkelt, og med lite tid til forberedelser, kan sette i gang en morsom og lærerik dyrlege-lek. (Det som tok lengst tid å forberede var å vaske pilleglass og sette på nye merkelapper, men det er ikke nødvendig.)

Så lenge du har nok rekvisitter til at alle kan undersøke, pleie, operere, måle, veie, bandasjere osv, ordner elevene resten selv. Det kan være lurt å ha noen ekstra bamser, for det er litt krise hvis noen har glemt å ta med en pasient.

Elevene mine ville helst være dyrlege for sitt eget dyr, og jeg kranglet ikke på det for de lekte veldig fint. Men neste gang kommer jeg til å forberede elevene på at de skal jobbe to og to, og at de må bytte på å være dyrlege og kunde/ pasient. Det er fint at de får øvd på å være i begge rollene, og de har godt av å vente på tur og samarbeide. Vi brukte ca to timer på leken. Mange ville fortsette på SFO. Noen få syntes det holdt med en time (men syntes det var gøy å leke med sprøyter med vann resten av tiden).

Helt nederst har jeg lagt ved en liste over ting som er gøy å ha. Mye av dette kan brukes igjen hvis dere leker sykehus/ doktor (for mennesker) en annen gang.

pilleglass
Dra innom apoteket og spør om de har noen tomme pilleglass og sprøyter (uten spiss såklart.) Jeg har tatt på nye merkelapper på disse pilleglassene, og puttet perler oppi. Elevene kan også tegne merkelapper selv. Her har jeg brukt selvklebende etiketter.
Ta med det du har av utstyr som kan være gøy å bruke. Elevene kan evt ta med noe hvis de vil. Jeg tok med en kjøkkenvekt så vi kunne veie dyra. Jeg hadde ikke stetoskop, så jeg lagde noen av piperensere. Vi hadde masse munnbind og bomull liggende.
oter
Jeg brukte noen rester av lamineringsark (fordi jeg tar vare på alt. Du kan bare laminere et lamineringsark uten noe inni), klippet en bueform, lagde hull med hullemaskin og tredde i hyssing. Så fikk denne stakkars oteren en skjerm så han ikke skulle slikke seg etter operasjonen.
pasientjournal
Elevene elsket å fylle ut disse skjemaene. Man må ikke ha et slikt skjema for at leken skal være vellykket, men det gjør det mye lettere å sikre at alle elevene får litt lese- og skrivetrening i løpet av økta, og at alle vet hva de skal gjøre.
Klipp bort et hjørne fra en serviett, brett ut og du er klar for operasjon.

Forberedelser

Før man leker dyrlege, er det lurt å forberede elevene. Skal dere gjøre opplegget på engelsk, bør de kunne navn på dyr, kroppsdeler, farger osv, så de kan prøve å snakke litt engelsk. Det kan også være lurt å øve på noen fraser som elevene kan bruke under leken, som “my pet is sick”, “where does it hurt?” osv.

Kanskje noen har vært med et kjæledyr til veterinær for å ta vaksiner, klippe klør eller liknende. Sannsynligvis er det ikke mange. Men noen har kanskje vært hos legen selv, og kan se for seg hva man kanskje gjør hos dyrlegen.

Her er noen videoer man kan se på, så alle vet hva som skjer hos en dyrlege:

Boka Paula the vet av Julia Donalson er koselig. Siden språket er enkelt og noen fraser gjentas mange ganger, er det enkelt for elevene å følge med og plukke opp noen ord de skjønner, og kan prøve å bruke.

Denne videoen handler om en gutt som har lyst til å bli veterinær.

I denne videoen får to barn være med hunden sin til dyrlegen.

Ta gjerne med klassebamsen til dyrlegen først så alle kan se. Det er særlig lurt hvis elevene leker dette i engelsktimen, for da kan du vise hva man kan si osv. Og siden vi vil at elevene skal øve på å snakke, lese og skrive (på engelsk), regne med penger osv, og ikke bare leke med sprøyter og teip, er det lurt å modellere og vise hva vi vil at elevene skal gjøre. Elevene mine elsket dessuten å se på at jeg lekte med klassebamsen!

 

Vi brukte dette opplegget for å lære om navn på kjæledyr og kroppsdeler på dyra før vi satte igang med leken. Det følger også med veldig søte merkelapper til pilleglass, en pasientjournal som elevene fyller ut når de har med dyret sitt til dyrlegen, prisliste og noen røntgenbilder.

Utstyr

Dette er et forslag til utstyrsliste. Ta det du har, eller noe som likner. Barna har god fantasi, så en pinne kan godt være en sprøyte for eksempel.

Gamle pilleglass (Spør på apoteket. Jeg fikk en hel haug med tomme pilleglass som de hadde tatt vare på)

Sprøyter (Dette får du også på apoteket. Jeg fikk dem gratis)

Bandasje eller tørkepapir som kan brukes som bandasje (Dette går det mye av)

Plastertape (eller vanlig teip/ maskeringsteip)

Store servietter som kan brukes til operasjon

Munnbind

Engangskniver

Kjøkkenvekt

Målebånd/ linjaler

q-tips

Perler/steiner eller liknende som kan være medisiner/ vitaminer/ godbiter

Bomull

Stetoskop

Skjerm til etter operasjon

Termometer

Ispinner (Vi brukde dem til å “ta tempen” istedenfor termometer.)

Kurver eller esker som kan være seng/ bur

Stoffrester som kan være pledd for eksempel

Penger

Børster, negleklippere, sjampo osv til pelsstell

Røntgenbilder (google x-ray dog for eksempel). Eller bruk en PC eller iPad, og la elevene google røntgenbilder av dyret de har med.

Utstyr elevene kan lage:

Ulike skilt til venteområde, operasjonssal, røntgen, kasse, apotek osv.

Resepter

Ventelister/ kølapp/ kvittering på timebestilling

Pasientjournal

Prisliste

Kvitteringer

Etiketter til pilleglass

Kunst og Håndverk

Elevene kan lage røntgenbilder av dyrene sine ved å tegne rundt dyret med kritt/ hvit tusj på sort papir, og lime på q-tips som skjelett.

Denne samarbeidsoppgaven er også morsom:

 

Hva lærer elevene?

Elevene får trening i å skrive og lese når de fyller ut pasientjournaler, skriver resepter, lager etiketter og skilt osv.

De øver på å regne med penger når de betaler for behandlingen.

Det er viktig at elevene får være med på å planlegge leken, så de føler at de får være med på å bestemme over sin egen hverdag og hvordan de skal lære.

Leken kan godt være en forlengelse av tverrfaglig tema om dyr.

 

 

Ressurser som passer til temaet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv